Kres istnienia Psychoanalityczne rozważania o przemijalności - Książki Medyczne - Najtańsza Księgarnia Medyczna
img
img

Kres istnienia Psychoanalityczne rozważania o przemijalności

  • Dostępność: Produkt dostępny
  • Wydawca: Oficyna INGENIUM
  • Cena: 55,00 zł
  • Ilość:
    imgDOSTAWA OD 9.99 ZŁ
  • Poleć produkt
  • Tytuł: Kres istnienia Psychoanalityczne rozważania o przemijalności

    Autor: Franco De Masi

    Oprawa: Twarda

    ISBN: 9788362651641

    Data wydania: 2021

    Ilość stron: 168

    Wprowadzenie (fragment)


    Śmierć nie jest czymś jeszcze nie uobecnionym ani do minimum zredukowaną
    ostatnią zaległością, lecz raczej czymś, co nas czeka. […] Śmierć jest możliwością
    zupełnej niemożliwości jestestwa.
    (Heidegger, 1927/2007, s. 315–316)


    W tej książce przedstawię psychoanalityczne refleksje poświęcone nieświadomemu
    rozpoznawaniu śmierci, opiszę także wewnętrzne zasoby umożliwiające nam myślenie o niej
    w trakcie życia i mierzenie się z nią, gdy nie sposób już jej uniknąć. Nie będę natomiast
    odwoływał się do rozważań filozoficznych, socjologicznych, religijnych czy mistycznych
    dotyczących śmierci, które zawierają wiele cennych spostrzeżeń.
    W pewnym sensie zawsze zdajemy sobie sprawę ze skończoności życia, a
    świadomość ta sprawia, że stale przeżywamy lęk, który w momentach kryzysowych bardzo
    się nasila. Idea śmierci nie odnosi się tylko do naszego istnienia biologicznego, ale obejmuje
    też relacje, nad które stale pada cień utraty i żałoby. Jako psychoanalityka interesuje mnie
    jakość lęku towarzyszącego temu naturalnemu wydarzeniu, w konsekwencji więc
    koncentruję uwagę na tym, co czyni ideę śmierci tak problematyczną dla człowieka Zachodu.
    W naszym kręgu kulturowym dominuje linearne rozumienie czasu, co oznacza że
    życie jednostkowe, od narodzin do śmierci, jawi się jako niepowtarzalne i dane nam tylko raz,
    a tym samym śmierć należy traktować jako wydarzenie ostateczne i nieodwracalne.
    Wprawdzie Freud (1920/2000) zaprzeczał jakoby w nieświadomym istniała
    reprezentacja własnej śmierci, sformułował jednak hipotezę o istnieniu popędu śmierci, czyli
    nieświadomego pragnienia zatracenia się w spokoju i ciszy świata nieożywionego. Jego
    zdaniem stopniowy rozpad życia pod wpływem działania popędu śmierci zachodzi w ciszy i
    bez lęku. Freud (1915b/2007) uważał, że choć trudno myśleć o własnej śmierci, jesteśmy w
    stanie dopuszczać myśli o zgonie innych ludzi i tworzyć reprezentacje takich wydarzeń,
    choć są to doświadczenia bolesne i przytłaczające. Możemy z lękiem myśleć o ostatecznym
    odejściu ważnej dla nas osoby, przewidywać ją i intuicyjnie wyczuwać, zanim jeszcze
    nastąpi, wiemy też, że będziemy musieli się zmierzyć z pustką, jaka pozostanie.
    Trudno jednak przygotować się na pustkę po nas samych. W tym przypadku sam
    termin „pustka” wydaje się nieadekwatny, gdyż nie umiemy go porównać z pełnią.. Kiedy
    pytamy siebie o to, jak my rozumiemy śmierć, docieramy do granic naszych myśli.
    […]

    Najważniejsza teza, jaką stawiam, sprowadza się do tego, że wydarzenie naturalne, jakim jest
    śmierć, zapisuje się w świecie wewnętrznym każdego człowieka w postaci psychotycznej
    katastrofy, rozpadu osobistej tożsamości i dlatego niełatwo ją konceptualizować i tolerować.
    Moim zdaniem reprezentacja śmierci przywołuje to samo bezimienne przerażenie, które
    ogarnia pacjentów psychotycznych w momentach utraty psychicznej spójności. Twierdzę, że
    w ciągu życia trzeba wykonywać pracę psychiczną, by móc myśleć o tym katastroficznym
    wydarzeniu, zastanawiam się też nad tym, jakich zasobów emocjonalnych potrzebujemy, by
    ułożyć i pomieścić samotność i cierpienie towarzyszące śmierci. Zdaję sobie sprawę, że moje
    refleksje, rozwinięcie tego, co uznaję za najbardziej wartościowe w teorii psychoanalitycznej,
    są jedynie szkicem i zaproszeniem do dalszych rozważań. Liczę na to, że dzieląc się myślami,
    wspólnie wypracujemy takie rozumienie, które choć częściowo pozwoli radzić sobie
    z tajemnicą, cierpieniem i samotnością w obliczu śmierci.
    W drugiej części książki przedstawię dwie różne interpretacje popędu śmierci –
    autorstwa Sigmunda Freuda i Melanie Klein. Zamieszczone na końcu podsumowanie teorii
    dwojga autorów to historyczny punkt wyjścia do moich rozważań. Przedstawiam te – czasami
    przeciwstawne, czasami uzupełniające się – koncepcje teoretyczne, gdyż bez nich nie sposób
    zrozumieć postępów i zmian, jakie zaszły w teorii i technice psychoanalitycznej, wnioski zaś,
    do których dochodzę, jawiłyby się jako nieuzasadnione. Rozbieżność w sposobie rozumienia
    lęku przed śmiercią przez Freuda i przez Klein to coś więcej niż tylko prosta różnica; wymaga
    uwzględnienia odmiennych teorii klinicznych i sposobów konceptualizowania przez autorów
    cierpienia psychicznego. Zdaniem Freuda cierpienie psychiczne to głównie następstwo
    ograniczeń nakładanych przez społeczeństwo (i superego) na popędy libidinalne, z kolei
    zdaniem Klein cierpienie, separacja i żałoba są wpisane w życie człowieka oraz w stan
    pierwotnej bezradności. Freudowska teoria libido wyklucza więc obecność śmierci w
    obszarze nieświadomym w przeciwieństwie do klinicznej teorii lęku opracowanej przez Klein.


    SPIS TREŚCI:


    Część pierwsza
    Niewyobrażalna śmierć

    1 Przemijalność
    2 Negowanie upływu czasu i mit nieśmiertelności
    3 Atak paniki albo śmierć w wyobraźni
    4 Psychiczne strategie samozniszczenia
    5 Strach czy spokój?
    6 Self potencjalne i brak przyszłości
    7 Świadomość wyższego rzędu
    8 Śmierć Iwana Ilicza
    9 Kryzys wieku średniego
    10 Psychoanaliza osób starszych
    11 Śmierć i psychoza
    12 Wydarzenie, o którym nie sposób myśleć
    13 Śmierć – jaka reparacja?

    Część druga
    Nieświadome i śmierć w teoriach Freuda i Klein

    14 Negowanie śmierci
    15 Problem żałoby
    16 Popęd śmierci
    17 Melanie Klein i wrodzona destrukcyjność