Tytuł: Bezpowrotnie utracone pewniki
Gregorio Kohon napisał kolejną bardzo ważną książkę. Bezpowrotnie utracone pewniki to mistrzowska analiza wielu zagadnień psychoanalitycznych. Kohon nie próbuje niczego wyjaśniać; zastanawia się, pyta, analizuje, docieka. Nie szuka schronienia w nieistniejących pewnikach psychoanalitycznej teorii i praktyki. Zamiast tego z zapałem i „libidinalnie” kreuje możliwości i bawi się nimi. Kohonowi udało się zbliżyć do tego, do czego aspiruje każda dobra literatura: nie objaśnia znaczeń, ale je ukazuje. Autor zaprasza nas do twórczego dialogu z tym, co czytamy, do ożywienia psychoanalizy poprzez własne doświadczenie zaangażowania się w tekst. Już sam ostatni rozdział aż nadto zaświadcza o wartości książki.
Thomas H. Ogden
Czytelnika książki Kohona czeka więc spotkanie z inspirującym wyzwaniem ze strony tego samokrytycznego a jednocześnie odważnego autora. Kohon nigdy nie odwraca się od teorii, ale zawsze uzupełnia rozważania teoretyczne szczegółowymi i ciekawymi opisami pracy klinicznej. Dzięki ponownemu objaśnieniu podstaw – od czego psychoanaliza musi się zacząć – pojawia się przestrzeń zarówno dla teorii, jak i dla praktyki, co z kolei sprawia, że i pacjent, i analityk, i wreszcie Czytelnik mogą poczuć się swobodnie.
John Forrester (fragm. Słowa wstępnego)
Gregorio Kohon – psychoanalityk szkoleniowy Brytyjskiego Towarzystwa Psychoanalitycznego. W roku 1988, wspólnie z Valli Shaio Kohon, założył Brisbane Centre for Psychoanalytic Studies, którym kierował do roku 1994. Jest redaktorem książek: The British School of Psychoanalysis – The Independent Tradition (1986) oraz The Dead Mother – The Work of André Green (1999). W Polsce ukazała się książka Miłość i jej losy, w której zamieszczono eseje Gregorio Kohona i André Greena. Kohon wydał także trzy tomy wierszy po hiszpańsku i powieść Papagayo Rojo, Pata del Palo.
Spis treści
Część pierwsza
Seksualność
1 Histeria
2 Fetyszyzm
3 Mroczne obiekty pożądania
Część druga
Kreatywność
4 Marzenia senne, rozegranie w działaniu i symboliczne zubożenie
5 Fragment analizy pewnej artystki
6 Misery Stephena Kinga – horror pisania
Część trzecia
Historia
7 Aztekowie, Masada i przymus powtarzania
Część czwarta
Wiedza
8 Wiedza i jej losy